pondelok 14. októbra 2013

Metrový koláč

Určite všetkým dobre známy "starodávny" zákusok. Prvykrát som ho piekla pred viac ako dvadsiatimi rokmi keď som dostala recept od kolegyne. Zákusok je síce pracný ale o to zaujímavejší a chutný. 



Suroviny: 4 vajcia, 260 g práškového cukru, 10 PL oleja, 8 PL teplej vody,260 g hladkej múky, 1/2 balíčka prášku do pečiva, 1 PL kakaa.

Krém: 500 ml mlieka, 1 balíček Zlatého klasu, 1 vanilkový cukor, 250 g masla, 150 g práškového cukru, 2-3 PL rumu.

Postup: Žĺtky vymiešam s práškovým cukrom dopenista. Postupne primiešam teplú vodu a olej. Pridám zľahka preosiatu múku zmiešanú s práškom do pečiva striedavo s vyšľahaným tuhým snehom z bielkov. Cesto rozdelím na dve časti a do jednej primiešam lyžicu kakaa. (Keď pridávam kakao do cesta tak ho buď  zmiešam s múkou alebo ak sa pridáva len do časti cesta ako v tomto prípade, tak vymiešam kakao s troškou vody na kašičku a tú pridám do cesta). 
Dve formy na srnčí chrbát si vytriem tukom a vysypem múkou. Do jednej nalejem biele cesto a do druhej tmavé. Formy dám naraz piecť do vyhriatej rúry a pečiem pri teplote 180 stupňov asi 35 minút. 

Krém: Do trochy mlieka dám Zlaty klas, dobre rozmiešam a zvyšok mlieka dám variť s vanilkovým cukrom. Do vriaceho mlieka prilejem zvyšok mlieka so Zlatým klasom a varím na hustý puding. Za občasného miešania nechám vychladnúť a potom prišľahám do vymišaného masla s práškovým cukrom. Dochutím rumom. (Tentrokrát som rozdelila krém na dve časti a jednu som prifarbila 2 PL kakaa).

Vychladnuté upečené cestá pokrájam na plátky podľa vzniknutej mriežky. Jednotlivé plátky natieram krémom a spájam striedavo bledý a tmavý pásik za sebou. 
(Keďže som mala dva krémy, tak som postupovala tak, že bledý pásik som natrela tmavým krémom a tmavý pásik bledým krémom). 

Pri spájaní vznikne dosť dlhý "hadík". Celý koláč ešte pritlačím z oboch strán k sebe, aby sa jednotlivé plátky dobre spojili a natriem zvyšným krémom. 
(Krému je dosť, tak netreba šetriť aj pri spájaní jednotlivých plátkov cesta). 
Hotový pospájaný koláč dám stuhnúť do chladničky a potom celý polejem čokoládovou polevou. 

Poleva: 200  g čokolády na varenie, 50-70 g stuženého tuku Cera. Rozpustím nad parou a vymiešať do hladka. 
Po stuhnutí polevy krájam koláč šikmo ostrým nožom na plátky.  

1 komentár: