streda 17. júna 2015

Langoše

Langoše, posúchy, osúchy a ja neviem ešte koľko názvov existuje pre tieto vyprážané placky.  Vždy keď ich pripravujem doma, myslím na detstvo a hlavne na leto a kúpaliská. Veď práve tam som ich vždy jedla a nezabudnem na tie nekonečné rady, ktoré sme si museli vystáť, kým sme sa k tejto dobrote dostali. Doma sme ich nerobievali a možno práve preto boli pre mňa také vzácne a spájajú sa mi dodnes práve s kúpaliskom...
Mužské osadenstvo mojej rodiny ich má tiež rado tak ako ja a preto  ich robievam hlavne ku kyslej  šošovicovej polievke. Vyskúšala som viac receptov, ale najviac sa mi páči práve tento.


Suroviny: 1 kg hladkej múky špeciál, 200 ml kyslej smotany, 1 kocka droždia (42 g), 4 KL soli, 1 KL cukru (na kvások), 500 ml mlieka, olej, cesnak, kečup, syr.

Postup: Z trošky vlažného mlieka, cukru a droždia urobím kvások. Pridám ho k preosiatej múke, ktorú zmiešam so soľou, pridám smotanu a prilievam zvyšok mlieka. Vypracujem v miske-kyske vláčne mäkšie cesto.  Misku zatvorím a vložím do chladničky. Dobre je cesto urobiť večer, Cesto vydrží v chladničke aj tri dni, takže sa dá z neho zobrať koľko treba na langoše a zvyšok nechať v chladničke.



Tentokrát som vypracovala cesto ráno, nechala som ho na teple vykysnúť, ale pretože bolo ešte skoro na to, aby som  langoše vyprážala, chcela som aby moji  chlapi jedli čerstvé  keď prídu z roboty, tak som cesto ešte raz prepracovala a vložila som ho do chladničky. Nič sa mu nestalo, nakyslo a   zdalo sa mi ešte lepšie...

Z cesta si odoberiem koľko potrebujem bochníčkov aj podľa toho aké veľké langoše chcem mať. Bochníčky si nechám ešte pri izbovej teplote prikryté podkysnúť a potom už len na naolejovanej doske rukami rozťahujem do požadovanej veľkosi. Kladiem do rozpáleného oleja a vyprážam. Na tanieri ich potieram roztlačeným cesnakom zmiešaným so soľou a vodou.


Z celej dávky vyjde asi 15 langošov. Závisí od ich veľkosti a hrúbky. 

4 komentáre:

  1. Langoše já ráda, taky dělám z těsta z kysanou smetatou, zdá se mi nejlepší:-)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ajka súhlasím, ja som už tiež vyskúšala toho ale už robím len tento recept.

      Odstrániť
  2. Langoše sú velikánska dobrota, pripomínajú mi leto a Balaton :-D Keď ich robievam, občas si spomeniem aj stánkarov v centre BA, smrad z prepáleného oleja, langoše á 25 - 30 Sk... :-/ Moja dcéra sa nikdy nevie rozhodnúť, či má radšej bryndzáky alebo langoše :-D U nás ale fičia čisto cesnakové...toho musí byť fúúúúra :-D S mliekom som ešte nezarábala, len so smotanou a vodou.... a niekedy robim s acidkom.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidím, že nie som sama komu sa táto cesnaková dobrota spája s letom :)

      Odstrániť